onsdag 11 maj 2011

Mormor Ingegerds
~~* RABARBERDRICKA*~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Årets första rabarber är skördade....mums!
En paj & 3 liter rabarberdricka.
Tänk så nostalgisk man blir när man blir äldre.Mormors rabarberdricka var väl inte så märkvärdig för ett x antal år sen men nu.......*LER*


Kan ännu känna känslan av att sitta i mormor & morfars välväxta trädgård & njuta av både det ena & det andra.


här kommer receptet.....
~~* RABARBERDRICKA*~~
1kg rabarber
1,5 l vatten
4,5 dl socker
1 citron (saften)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Skär rabarberna i små bitar.Koka det med vattnet i ca 15min.Rör inte !
Sila & släng rabarberresterna.
Koka upp spadet igen,tillsammans med sockret,citronsaften.
Låt svalna.
Häll upp i glasflaskor.
Servera gärna med isbitar,garnera med färska jordgubbar eller lime


Drickan spädes precis som saft.....
Låt väl smaka !
Njut i sommarvärmen !


7 kommentarer:

  1. vad mycket fina bilder du har :) och vad händig du är på handarbete :) mvh carina

    SvaraRadera
  2. Åh, va gott! Ljuvligt! Jag hoppas på rabarberskörd från min planta, så att jag också kan dricka mormors saft... :)

    puss!

    SvaraRadera
  3. Åååå vad gott med rabarbersdricka.Tack snälla för receptet.Underbara bilder.Ha nu en skön kväll.Kraaam Rita ♥

    SvaraRadera
  4. Mina rabarber håller på att växa tills sig nu, och rabarberdricka är aldrig fel.
    Kram Mamma C

    SvaraRadera
  5. God morgon å vad det ser gott ut ,får nog göra en sats jag med,jättefint fotograferat,vi får ta en fika nån dag kram ulrika.

    SvaraRadera
  6. Great, great, great!!
    Your blog is very beautiful and the things you are doing are just glorious:
    My favorites are:
    Bröllbpstarta, the praliner and the rosa glasyrbakelse, the princessrulle and the kärleksmums.........In September i will go to Kopenhagen...do live there accidentally? greetings from Switzerland Barbara

    SvaraRadera

Jag blir så glad om ni skriver en liten rad!
~~* ♥ ♥ ♥ *~~
Nilla