lördag 27 september 2008

~~* TÅRTOR *~~
idag har vi kalas hela dagen...välkomna ni som har vägarna förbi.
När jag gör smörgåstårtor använder jag vanligt rostbröd som jag bygger ihop
i önskad storlek.
Gör alltid en med skaldjur å en utan.
Mammsen tål inte skaldjur så det får bli olika........å det tycker maken är bra för då blir det oftast över....hihihihi.

I den här har jag....
Legymsallad
Gurkmajonäs
Brukar göra 3 lager fyllning.tårtan blir hög å fin då.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
I denna har jag....
Skagernröra
Äggröra
~~~~~~~~~~~~~~
~~* RICE CRISPIS TÅRTA *~~


4 äggvitor
2 ½ dl socker
4 droppar ättikssprit
3 dl rice crispies

Vispa vitor + lite av sockret + ättiksspriten.

Blanda i resten av sockret försiktigt och riset.

Bred ut på bakplåtspapper i långpanna och grädda ca 65 min i 125 grader.


SMET:
4 äggulor
1 dl socker
1 dl vispgrädde

Sjudes i en panna tills det tjocknar. Tag bort från spisen och blanda i 125 g margarin + 2 msk vaniljsocker.
Låt kallna.

Lägg ihop.
1. Botten
2.Kräm
3. Botten
4 Grädde överst + ev chokladspån och frukt som garnering


Lycka till!
Tack Carina för receptet............
~~~~~~~~~~~~~~~~~~
PUSS & KRAM
♥ ♥ ♥
------<---<<--@
Nilla

16 kommentarer:

  1. Åhhhhh....hjäääälp...så hungrig jag blev nu!!!

    Måste du narras på detta vis?! Fy på dig!.....*fniss*

    Ha det gottigt!!

    PUSS & KRAM, Hungriga Ulrika

    SvaraRadera
  2. Mums va gott det ser ut, smakar säkert smaskens!!!
    KRAM

    SvaraRadera
  3. Jisses vad mycket gott...jag DÖR...magen kurrar eftersom maken håller på att lägga sista handen på hembakta pizzor (de har tagit tiiid att göra), så det är nästan tortyr att se dina underbara bilder!

    Sluuuurp!

    SvaraRadera
  4. Jag skulle kunna kopiera Änglahemsulrikas kommentar rakt av - Det precis så jag tänkte skriva!

    Jag blir superhungrig! Bäst att gå och göra tacos nu....

    Kramisar
    Willewira

    SvaraRadera
  5. Sa du att det var öppet hus, för jag kommer direkt. Så mumsig och gott det ser ut. Jag gör oxå så med brödet i smörgåstortan. Skär bort kanterna bara. Dom brukar jag torka och göra skorpmjöl av. Ha en bra lördagskväll.
    Kram mamma C

    SvaraRadera
  6. Ja du ska då alltid fresta med det ena och det andra. Ser smaskens ut...längesen man åt smörgåstårta.
    Kul med recept. Har åxå ett recept på ricikrisptårta, vet ej om det är samma...den är smarrig i alla fall och hemskt söt.
    Fortsatt trevlig helg
    Åsa

    SvaraRadera
  7. Åhhhh, den där skaldjurstårtan vill jag ha. NU!
    Vilken tur mannen din har!! En garanterat lyckad fest med alla de där godsakerna!

    SvaraRadera
  8. oj vad sugen jag blev...

    kolla in hos mig vetja, tävling på gång här:
    http://ladythirty.blogspot.com/2008/09/tvlingstajm.html

    trevlig helg

    SvaraRadera
  9. Men gudars skymning vad gott det ser ut! Finns det något kvar? Jag kommer gärna och delar resterna !
    Kram stina

    SvaraRadera
  10. Det var väl tur(!) att jag inte hade vägarna förbi, för då hade jag glupat i mig allt av det där ;)
    Ser ju supersmarrigt ut!!

    Ha en skön söndag!!

    Kramar.

    SvaraRadera
  11. MUMS med tårta tycker jag och Bertil!

    KRAM

    SvaraRadera
  12. Mmmmmm så gott det ser ut. Älskar smörgåstårta (utan skaldjur-allergisk jag oxå).
    Tårtan under är inte dum den heller. Har bakat en liknande innan. Mumsfilibabba.
    Är det någon som fyller år kanske?
    Vilket härlig och annorlunda lampbord du har hittat. Kan tänka mig att det blir snyggt med lite färg och en snygg skärm till.

    Kram Mari i Marieholm

    SvaraRadera
  13. Men hjälp så gott med smörgåstårta, det äter jag alldeles för sällan kom jag på nu ;-)
    Tårtan går inte av för hackor den heller, det är min favorittårta sedan länge.

    Ha det så GOTT!;-)

    Kram Linda

    SvaraRadera
  14. Vilken fest ni har! Så mycket gott!

    Kramar!

    SvaraRadera
  15. Jättehärliga smörgåstårtor! Visst är det kul att göra, även om det tar sin lilla tid:-)
    Brukar köra skagen och äggröra i tre lager i min skaldjurstårta och mimosasallad med rökt skinka, leverpastej och blåmögelostsmet i den köttiga, brukar bli poppis:-)

    Ha en toppendag!

    SvaraRadera
  16. men hur gott såg inte det där ut då?
    LÖVLI! :)
    kramkram!

    SvaraRadera

Jag blir så glad om ni skriver en liten rad!
~~* ♥ ♥ ♥ *~~
Nilla